Piyanist Prof. Cana Gürmen Röportajı

Kültür sanat bloğumda bundan sonra röportajlara da yer vereceğim. İlk röportajımı klasik müzik dünyasının en güzel  ve en yetenekli isimlerinden birisiyle, İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Piyano Anasanat Dalı Öğretim Üyesi Prof. Cana Gürmen’le yaptım. Umarım bu röportajı okurken en az benim kadar zevk alırsınız.

cana foto1

Mehmet Berkay Sülek: Klâsik müzik severler olarak, sizi çok yakından tanıyoruz ancak sizi tüm okurlarımıza daha yakından tanıtmak istiyoruz. Bize kendinizden bahseder misiniz?

Prof. Cana Gürmen: Çok küçük yaşta annemin Klâsik Müziğe merakı sayesinde, üç kardeş konservatuvar sınavlarına girmiştik. Üçümüz de sınavı kazandık. Erkek kardeşim keman, biz iki kız kardeş piyano çalıyorduk. Akşam okuldan çıkınca, önce derslerimi yapar sonra yatana kadar piyano çalışırdım. Konservatuvardaki hocam Prof. Ferdinand Von Statzer’di.  Daha sonra Türk vatandaşlığına geçip  Ferdi Statzer adını almıştı. Çok iyi bir müzisyen  ve çok iyi bir pedagog idi. O vefat edinceye kadar kendisiyle, daha sonra Prof. Meral Yapalı’yla çalıştım. Öyle bir yol ayırımına geldim ki liseden sonra üniversiteye mi gitmeliyim? Yoksa piyanoya mı devam etmeliyim ? Bir ara psikoloji okumak istiyordum. Özellikle pedagoji alanına, çocukları çok sevdiğim için ilgi duyuyordum. Piyano eğitimine karar verdiğim an, üniversite düzeyinde diploma istediğim için Ankara Konsevatuvarı ‘nı dışardan bitirme sınavlarına girdim ve mezun oldum. İki ay sonra İstanbul Belediye Konservatuvarı’na hoca olarak girdim ve çok genç yaşta hocalığa başladım. Aynı zamanda Senfoni Orkestraları ve oda orkestralarıyla konserler vermeye devam ettim. Saim Akçıl’la ikili olarak çalışmaya başladık. Bunun yanı sıra yabancı sanatçılarla da konserler verdim. Daha sonra Devlet sanatçısı ünlü Bas Ayhan Baran’la konserler vermeye devam ettim.Yine ülkemizin en ünlü kemancılarından Devlet sanatçısı Suna Kan’la 1998 yılından itibaren konserler vermeye başladık.

Mehmet Berkay Sülek:  Devlet Sanatçısı Suna Kan, Saim Akçıl, Cihat Aşkın ve Burçin Büke gibi çok değerli sanatçılarla konserler veriyor ve klâsik müziği Anadolu’nun pek çok ilinde icra ederek, klâsik müziğin daha çok insan tarafından dinlenmesine ve yaygınlaşmasına hizmet ediyorsunuz. Bize klâsik müziğin Anadolu’da nasıl algılandığından söz eder misiniz?

izmir_konseri_032

Prof. Cana Gürmen ve Suna Kan

Prof. Cana Gürmen: Anadolu’da çaldığım zaman, kalben kendimi dinleyiciye daha yakın hissediyorum. Büyük bir saygıyla yaklaşıyorlar. Klâsik müzikten hiç anlamayan insanların tepkisi o kadar hoşuma gidiyor ki Anadolu’da konser verme isteğim artıyor. Doğu illerinde konser verme olanağı fazla olmuyor maalesef. Devletin de bunu desteklemesi gerekiyor. Büyük metropollerdeki kinayeli gözlerden çok farklı, hürmet ederek dinlemeye çalışıyorlar.

Mehmet Berkay Sülek: Kennedy Center Vakfı Altın Madalya Ödülü gibi pek çok değerli ödül kazandınız. Verdiğiniz konserlerle ülkemizi uluslar arası arenada başarıyla temsil ettiniz. Klasik müziğin gelecekteki temsilcileriyle başarınızın sırrını paylaşır mısınız?

 Prof. Cana Gürmen: Bunun tek sırrı var, önce istemek ve sonra çok çalışmak. Bunu yapmaya karar vermek!!!!!. Önemli olan hedefi tayin edebilmek, sonrası geliyor zaten…

Mehmet Berkay Sülek: İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuvarı’ndaki öğrencilerinizden yola çıkarsak, yeni nesli nasıl buluyorsunuz? Ülkemiz sizce gelecekte klasik müzik dünyasının neresinde olacak?

Prof. Cana Gürmen: Aslında ülkemizde çok çok yetenekli öğrenciler var. Yarışmalarda ülkemizi temsil ediyorlar. Yabancı ülkelerdeki insanlar, Türkiye’de böyle bir eğitim olduğuna şaşırıyorlar. Çok kaliteli hocalarımız var. Klâsik müzik eğitimimizin çok üst düzeyde olduğunu söyleyebilirim.

Mehmet Berkay Sülek: Sizin dünyada ve ülkemizde en beğendiğiniz piyano sanatçıları kimlerdir? Eğitim alırken örnek aldığınız biri oldu mu?

Prof. Cana Gürmen: Eğitim alırken örnek aldığım birçok kişi oldu. O kadar çok var ki! Horowitz, Rubinstein Arrau…Mesela Pollini Chopin’de,  Brendel ise Beethoven çalarken örnek aldığım isimlerden. Argerich bayıldığım bir kadın piyanist. Sadece kadın olduğu için değil, erkek gücüne sahip bir sanatçı. Evgeny Kissin de beğendiğim isimlerden.

Mehmet Berkay Sülek: Türkiye’nin en geniş repertuvarlı piyano sanatçılarından biri olarak kabul ediliyorsunuz. Hâlâ yapamadığınız veya çalmak istediğiniz neler kaldı?

Prof. Cana Gürmen: O kadar çok şey var ki. Piyano repertuvarı çok geniş, Barok Dönemden günümüze kadar ulaşıyor. Çok şey var çalmak istediğim. Bethooven’ın 5. Konçertosu önümüzdeki dönemde çalmak istediğim eserlerden.

Mehmet Berkay Sülek: Konser öncesine ait tabularınız var mıdır? Bir konsere nasıl hazırlanırsınız?

Prof. Cana Gürmen:  Konser günü bazı tabularım var tabii. Uzun süredir meditasyonla uğraşıyorum. Konser gününde mutlaka meditasyon ve dualarımı yapar, konsantrasyonumu toplar keyifle sahneye çıkarım.

Mehmet Berkay Sülek:  Sizce Türkiye’deki kadın sanatçılar azınlıkta olmalarına rağmen, istedikleri yerlere gelebildiler mi? Siz hak ettiğiniz yerde olduğunuzu düşünüyor musunuz?

Prof. Cana Gürmen: Bu konuda kadın ve erkek ayırımı yapmıyorum. Kadın sanatçıların fiziksel olarak dezavantajları olduğu bir gerçek. Ama hak ettikleri yerlerde olduklarını düşünüyorum. Herkes hak ettiği yere kendi çabalarıyla gelir. Ben kendime sanatçı bile diyemiyorum, sanatçı olmaya çalışıyorum.

Mehmet Berkay Sülek: Konser programınız tüm hızıyla devam ediyor. Önümüzdeki döneme ait programınızı öğrenebilir miyiz?

Prof. Cana Gürmen: Bundan sonraki konserde Kemancı Cihat Aşkın’la sahneyi paylaşacağız. Birlikte Sicilya’ya gideceğiz. Daha sonra Sırbistan’dan gelen genç bir klarnet sanatçısıyla bir oda müziği konseri vereceğiz. Sadece kadın bestecilerin eserlerinin olduğu bir konser vermeyi planlıyorum ayrıca. Suna Hanım (Suna Kan) dizinden ameliyat olduğu için bu kış henüz projemiz yok.

Mehmet Berkay Sülek: Siz kimleri dinlemekten hoşlanırsınız? Müzik dışında nelerle vakit geçirirsiniz?

Prof. Cana Gürmen: Müzik dışında sosyal hayatım çok yoğun. Öğrencilerim , dersler, özel yaşamım…. Klasik müzik haricinde, her türlü müziği dinlerim.  Türk müziği ve halk türkülerini de keyifle dinlerim.

173533_orj

Prof. Cana Gürmen ve Burçin Büke

 

Bir Cevap Yazın

