Elit Bir Fahişenin Öyküsü: La Traviata Üzerine Bir İnceleme

index

Ben sinema ve müzik hakkında yazmaktan heyecan duysam da kitaplar hakkında bir şeyler yazmaktan pek hoşlanmıyorum. Ama bu yazının konusu olan Ufuk Çakmak’ın La Traviata’sına gelince işler bir hayli değişiyor. Kitabı okuyup bitirdikten sonra büyük bir heyecana kapıldım ve işte bu heyecanla bu yazıyı yazmak istedim.

Bu kitabın en sevdiğim özelliklerinden birisi oldukça samimi olması. Müzik hakkında yazan yazarların çoğunluğunda bulunan üstten bakan üslup, Çakmak’ta bulunmuyor. Çakmak bize bu kitabında La Traviata’yla ilgili, olabilecek bütün bilgileri vermiş. Kitabı bitirdikten sonra La Traviata’yla ilgili hiçbir soru işareti aklımda kalmadı diyebilirim. Opera terimlerine çok da alışık olmayan benim gibi okurlar için olabildiğince çok açıklamada bulunuyor. Bu arada Çakmak Verdi’nin hayatından kesitler vermeyi de ihmal etmiyor. Bu güzel operanın bestecisinin hayatındaki yerini öğrenmek, bizim operayı algılayış seviyemizi de yükseltiyor diye düşünüyorum.

Operanın esinlendiği Kamelyalı Kadın kitabının hikayesinden başlayarak, bizi bu dünyanın içine çekiyor. Operanın geçtiği dönem hakkında da bilgi sahibi oluyoruz. Violetta gibi kadınların o dönem toplumunun bir kısmı için ne kadar önemli olduğunu öğreniyoruz. Violetta’nın elit bir fahişe olduğunun, diğer bir deyişle kurtezan olduğunun farkına varıyoruz. O dönemde yaşamış birçok kurtezan hakkında da bilgi sahibi oluyoruz. Böyle olunca Violetta’nın öykü içindeki yeri daha rahat oturuyor. Ben La Traviata’yı ilk kez izlediğimde daha önceden hikayeyi bilmeme rağmen, Violetta’nın elit bir fahişe olduğu aklıma gelmemişti.

Ülkemizde  basılı kaynak konusunda büyük bir sıkıntı var. Pan Yayınevi, benim bildiğim kadarıyla bu kulvarda tek başına gidiyor. Özellikle opera sanatı hakkında Cevat Memduh Altar’ın 4 ciltlik bir kitabı var. Ama Çakmak’ın bu kitabi bir ilk olma özelliği taşıyor. Bu kaynak kıtlığında Çakmak’ın bu kitabı altından da değerli bence.

M. Berkay Sülek

Görsel: http://www.kitapyurdu.com

Bir Cevap Yazın

