Yue Minjun-İnfaz

Yue-Minjun-Execution

Artam (Global Art &Design) Dergisinin yaz sayısına bakarken, Yue Minjun’in “İnfaz” adlı eseri dikkatimi çekti. Aklıma hemen, daha önce birçok kez konu edindiğim  Goya’nın “3 Mayıs” tablosu geldi. Goya’nın eserinin, Minjun üzerindeki etkisini kolaylıkla görebiliyoruz. Minjun kendi “3 Mayıs”ını yaratmış diyebilir miyiz?

Bu tabloda eleştirilen şey, eğlence sektörü ya da medya olabilir diye düşünüyorum.  Oluşturulan bu kültür endüstrisinin bizi getirdiği yeri işaret ediyor. Resimde çıplak 4 figür görüyoruz, aynı figür tekrarlanmış. Ateş alma pozisyonunda bulunan figürler de aynı şekilde. Atış pozisyonunda olanların da, hedef olanların da yüzünde bir gülümseme olduğunu fark ediyoruz. Gerçi bu durum Minjun’un diğer eserlerine baktığımızda da değişmiyor, gülen figürlerle karşılaşıyoruz. Minjun’un aynı karakterleri kullanması, bizim hem kurban hem de avcı rolünü üstlendiğimize işaret ediyor olabilir. Ama bu tabloda gerçekleşen infaz, gerçek anlamda değil gördüğünüz gibi. Bugün televizyona çıkan birçok ismin veya yarışmacının, programlarda ünlü olup para kazanma amacıyla yer aldığına, fakat bu amaçlarına çoğunlukla ulaşamadıklarına, hatta daha da kötü durumlara düştüklerine şahit oluyoruz. Bizler de evlerimizde bu sanal gerçekliğe tanıklık ediyoruz.

Yan yana duran birbirinin aynı figürler, zamanda farklı anları temsil ediyorlar. Hedef olan en sağdaki figüre bakarsak, her bir figürün bize doğru döndüğünü fark ediyoruz. En dipteki figür başlangıcı, bize en yakın figür ise sonu temsil ediyor diye düşünüyorum. Tablonun sağ tarafına dizilmiş olan hedef alan figürler için de aynı şey geçerli. En sağdaki figür, eylem sonrasına işaret ediyor. Bir ana tanıklık ediyor hissine kapılsak da, zamanda bir yolculuk yapıyoruz aslında.

Son okuduğum kitaplardan birisi olan Susan Sontag’ın “Fotoğraf Üzerine” adlı kitabında yer alan bir bölümün, Yue Minjun’un bu tablosuyla birebir örtüştüğünü düşünüyorum.

”Kapitalist bir toplum, görüntülere dayalı bir kültüre gerek duyar: satın alma dürtülerini kışkırtıp; sınıf, ırk ve cinsiyet gibi etkenlerin yol açtığı hasarları bastırmak üzere muazzam bir eğlence patlaması yaşanmasını ister.”

Susan Sontag bu cümleyi sanki bu tablo için yazmış. Televizyonlarda, komedi ve yarışma programlarından veya dizilerden başka bir şey bulamaz olduk. Kendimizi sanal bir gerçekliğe kaptırdık. Biz de bu tablodaki figürler gibi gerçeklere gözümüzü kapatıyoruz.

Yue Minjun’un 1995 yılında yaptığı ”İnfaz” adlı tuval üzerine yağlı boya bu tablosunun, 2007 yılında 5.9 milyon dolara alıcı bulduğunu da belirtelim. ”İnfaz” modern Çin sanatının en pahalı eseri olma özelliğini taşıyor aynı zamanda.

100989400_YueMinjun_253677c

Mehmet Berkay Sülek

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s