Siyah Eldivenler

İnsanların kendilerini saklama ihtiyacını her alanda görüyoruz. İnternet hiç kuşkusuz bu cevaba çok iyi bir cevap verdi. İnsanlar her zaman gizli olana ilgi duymuşlardır. Kültlerin bu kadar çok insanı yönlendirmesinin sebebi düşünceler değil, saklı olana ait olma duygusuydu. İnsanlar her zaman maceracı ama kontrollü bir yapıya sahip olmuşlar; toplumda var olabilmek için kendilerine biçilen rolleri yerine getirmişler ama ikinci, özgür ve gizli bir hayatın özlemini çekmişlerdir. Film kahramanları, bu ikinci hayat özlemini gidermektedir. Ama günümüzde artık çok farklı değerler ön plana çıkmış, bunun sonucunda izlemek istediğimiz kahramanlar da değişmiştir.

Kahramanlar yaratılırken, onların hataları da göz ardı edilmemiştir. İnsanlar bu sayede onlarla özdeşim kurabilmişlerdir. En çok sevilen süper kahramanların ise bu ikili hayat örneğini en uçta yaşadığını görüyoruz. Normal hayatlarında bir gazeteci ya da işadamı iken, ikinci hayatlarında gerçek bir kahramana dönüşmüşlerdir.

Kahramanlar artık farklı bir evreye geçmiş bulunuyor. Televizyon dünyası bu kahraman tipine sıklıkla yer vermektedir. Bu yeni kahramanlar hiç kuşkusuz antikahramanlardır. Edebiyat gibi çok daha eski sanat formlarında yer almış olabilirler ama çoğunluğun karşısına çıkarılıp başarı kazanmaları oldukça ilginçtir. Antikahramanların en fetiş objesi siyah eldivenlerdir. Artık kahramanın maskelemek zorunda kaldığı şey yüzü değil, eylemleridir. Topluma ekspoze olmaktan çok, eylemlerinin sonuçlarının kendi çıkarlarına uygun olup olmadığını düşünmektedir. Kahramanlar artık kendini diğer büyük çoğunluk için feda etmez, kendi varlığının devamı için mücadele eder. İnsanlar kendi öncelikleriyle izledikleri kahramanların, öncelik kümeleriyle kesişmesi nedeniyle onları benimsemiştir. Dexter Morgan ya da Walter White gibi kahramanların fenomen olmasının nedeni budur. İnsanlar bu sayede kendilerinin yalnız olmadığını hisseder ve kendi gizli duygularını olumlar. Bu kahramanlar, sonunda kaybetse de bir şekilde kazanmayı bilirler. Dexter, oğlu ve sevdiği kadın için yeni bir hayat sağlarken, Walter White karısı ve çocuğuna parasını verebilmenin bir yolunu bulmuş gibidir.

Eldivenlerin bu bağlamda sembolik anlamları büyüktür. Onların sebebi gizlilik gibi gözükse de aslında amaçları, bu eylemleri kendi birincil kimliklerinden saklama ve temas kurmama isteğidir. Dexter’ın suçluları öldürmesi, Walter’ın ailesi için bunları yaptığını iddia etmesi bu durumu destekler niteliktedir.

Bence diğer bir ilginç bir örnek ”Map to the Stars” filmidir. Agatha Weiss, tüm özellikleriyle bir antikahramandır. Ailesinin zamanla inşa ettiği her şeyi yerle bir etmiştir. Yıllar sonra şehre geri döner. Kendi çıkardığı yangından kendisi de zarar görmüştür. Bütün film boyunca dirseklerine kadar gelen eldivenler takar. Agatha, belki de geçmişte yaptığı eylemlerden dolayı suçluluk duymaktadır. Bir yandan oldukça ünlü bir oyuncunun asistanlığını yaparken, bir yandan da amacına doğru adım adım ilerler. Onu da tetikleyen ve bir bakıma kendisine izin veren eylemlerle karşılaşır.

Bir başka örnek ise son dönemde adından çok bahsettiren ”A Most Violent Year” adlı filmdir. Abel Moreles, yakıt sektöründe yer alan bir işadamıdır. Kendi doğruları doğrultusunda hareket eder, oyunu mümkün olduğunca dürüst oynamaya çalışır. Ama karşısındakiler onun gibi dürüst değillerdir. O da zamanla oyuna katılmaya, kirli oynamaya, kendi değerlerinden ödün vermeye mecbur kalır. Abel, bütün film boyunca eldiven giymez. Sadece son sahnede, yani değişimini tamamladıktan sonra eldivenlerini görürüz. Onun da artık saklamak zorunda kaldığı eylemleri vardır. Eldivenlerin temel işlevi budur zaten, temas kurmama isteği. Abel de gerçek hayatında bu eylemlerle temas kurmak istemez.

William Holman Hunt’ın ”Awakening of Conscience” adlı tablosu da bize çok şeyler gösterir. Tabloda üst sınıftan biri olduğunu anladığımız adam ve onun metresi olan kırsaldan gelmiş alt sınıfa ait bir kadını görürüz. Bence önemli olan figür, tablonun alt kısımında yer alan eldivendir. Evde her objenin yeni olduğunu görürüz, bu sayede adam kendini avutur ve belki de kendisine ahlaki bir dayanak yaratır. Sonuç olarak  televizyon ve sinema gibi genç platformlarda bu karakterlerin çok sevilmesinin sebebi, gittikçe derinleşen bireysellik duygusu ve faydacılık düşüncesidir.

Mehmet Berkay Sülek

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s