Bir Ressam

Francesco Goya

images (8)

Francisco José de Goya y Lucientes: d. 30 Mart 1746 – ö. 16 Nisan 1828), Romantizm akımının önde gelen isimlerinden olan İspanyol ressam ve gravür sanatçısı. İspanyol saltanatının saray ressamı olarak çalışan Goya’nın eserlerinin, yaşadığı döneme ait bilgi veren önemli belgeler olduğu düşünülür. Portreleriyle de  ün kazanmış olan ressam, sanatındaki yaratıcı ve yıkıcı öğeler ve cesur resimleriyle kendisinden sonra gelen Manet, Picasso ve Francis Bacon gibi isimleri etkiledi.

Modern sanatın öncülerinden biri olarak kabul edilen ressamın eserlerinin büyük bir bölümü Madrid’de Museo del Prado’da sergilenmektedir.

735px-Francisco_de_Goya_y_Lucientes_054

783px-Francisco_de_Goya_y_Lucientes_026

3 Mayıs 1808

Goya_Third_of_May_1808_big

Goya kuşkusuz dünyada en çok tanınan ressamlardan biri. Velazques ve Picasso’yla birlikte İspanyol sanatının önde gelenlerinden. Goya kraliyet ressamı olarak görev yapmaktaydı. Uzun süre kraliyet ailesinin  portlerini yaptı. Sanat tarihçileri tarafından başyapıtı olarak nitelendirilen “3 Mayıs 1808” adlı tablodan bahsetmek istiyorum. Bu tablo hala bir çok ressamı etkilemekte. Bugün Amerika’nın en başarılı, tanımış ressamı Leon Golub, Vietnam savaşını konu edinen eserlerinde Goya’nın Üç Mayısı’ndan esin aldığını belirtiyor.

Tablo Napolyon’un Madrid’e girişi ve ertesinde yaşanan trajediyi konu ediniyor. Fransız askerlerinin Madrid’e girişinden sonra halk ayaklanıyor  ama isyan Fransızlarca bastırılıyor. Generallerden biri elinde silah bulunan herkesin idam edilmesini emrediyor. 3 Mayıs da o sabahın erken saatlerinde gerçekleştirilen bu infazları gözümüzün önüne seriyor.

Tablo Goya’nın eserlerinin çoğu gibi Prado müzesinde sergileniyor. Eduard Manet de zamanında müzeyi ziyaret edip, etkilenen isimlerden birisi.

Manet-Üç Mayıs

manet_maximilian

 

Picasso-Massacre in Korea

picasso_legend_10_massacre_in_korea

Kaynak:

Private Life Of A Masterpiece-Goya

wikipedia.com

M. Berkay Sülek

Pierro Della Francesca

Resurrection_detail

Piero della Francesca (d. 1415, Sancepolcoro – ö. 12 Ekim 1492, Sansepolcro, Floransa Cumhuriyeti), İtalyan Ressam. Perspektif konusunda yaptığı ciddi ve disiplinli araştırmaların kendi döneminde pek fazla dikkat çekmemesine karşın, 20. yüzyılda İtalyan Rönesansı’nın en önemli temsilcilerinden biri kabul edilmiştir.

Varlıklı bir ailenin çocuğuydu ve iyi bir eğitim görmüştü. Siena okulundan etkilenen bazı yerel ustaların yanında yetiştiği sanılır. 1439’da Floransa’da Sta. Maria Nuova Hastanesi’nin fresklerini yapmakta olan Domenico Veneziano’nun yanında çalışmaya başladı. Onun aracılığıyla tanıdığı erken Rönesans Floransa sanatı, üslubunun biçimlenmesinde önemli rol oynadı.

1442’de Sansepolcro’ya döndükten sonra belediye meclisine seçildi. Üç yıl sonra Confraternità della Misericordia’dan bir altar panosu siparişi aldı. Çok kanatlı (poliptik) bu pano Donatello ve Masaccio gibi Floransalı sanatçıların etkilerini ve Piero’nun geometrik biçimlere olan düşkünlüğünü yansıtır. Çok ağır ve titiz çalışan Piero bu yapıtı ancak 1462’de bitirebildi.

Bicci de Lorenzo, 1447’de Arzzo’daki San Francesco Kilisesi fresklerini yapmaya başlamıştı. 1452’de onun ölümü üzerinde Piero bu işi devraldı ve “Kutsal Haçın Efsanesi” adlı diziyi 1466’da tamamladı. Yalın ve açık kompozisyon düzeni, aşırıya kaçmayan perspektif kullanımı ve ağırbaşlı atmosferi ile bu resim onun olgunluk döneminin en yetkin örneklerinden biri oldu. Piero aynı dönemde Arezzo Katedrali için “Magdalene” ve Sansepolcro’daki Halk Sarayı (Palazzo Comunale) için “Ölümden Sonra Diriliş” adlı freskleri yaptı. 1454’te Sansepolcro belediye başkanı tarafından S. Agostino Kilisesi altar panosunu yapmakla görevlendirildi. Ancak 1469’da tamamlanan yapıt Piero’nun anıtsal figürlere olan düşkünlüğünü yansıtıyordu.

Piero 1459’da Roma’da II. Pius için Vatikan fresklerini (bugün mevcut değildir), gene 1450’lerin sonlarında Urbino Katedrali’nin sakristiası için “İsa’nın Kamçılanması”nı (Marche Ulusal Galerisi, Urbino) yaptı. 1472-74 arasına tarihlenen S. Bernardino Kilisesi altar panosu ile (Brera Resim Galerisi, Milano) Rönesans’ın figür-mekân ilişkisinin en yetkin örneklerinden birini ortaya koydu. Bu yapıt Kuzey İtalya ve Venedik’teki anıtsal dinsel resimlerin kompozisyon düzeni üzerinde de etkili oldu.

Pierro Della Francesca’nın Resurraction adlı tablosu herhalde en ünlü işlerinden birisidir.

Resurrection

Pierro Della Francesca’nın bir önemi de resmi zanaat almaktan çıkarıp, sanat olarak algılanmasına yardımcı olmasıdır. Perspektif olgusunu resim sanatında kullanan  ilk isimlerden birisidir.

Piero,_battesimo_di_cristo_04

Ilya Yefimovich Repin

Rusya’nın önde gelen ressam ve heykeltraşlarındandır. Peredvijniki (Geziciler) sanat okulunun bir üyesi olan Repin, çalışmalarının önemli bir bölümünü, doğduğu memleketi olan Ukrayna’ya adamıştı. 

Eserlerinin çoğunda büyük bir psikolojik derinlik vardır ve mevcut sosyal düzenle olan gerilimi yansıtırlar. 1920’lerin sonlarında hakkında ayrıntılı eserler yayınlanmış ve yaklaşık on yıl sonra bir Repin tutkusu gelişmiştir. SSCB’deki “Sosyalist Realist Sanatçılar” tarafından örnek alınması gereken model bir “ilerici” ve “gerçekçi” olarak övülmüştür.

Georges Seurat

Seurat, 1859 yılında ekonomik durumu yerinde olan dindar bir ailenin çocuğu olarak Paris’te dünyaya geldi. Babası La Villet’te bir polisti.

Resim kuramını renklerin bölünmesine ve optik karışıma dayandıran yeni izlenimciliğin kurucularından olan Georges Seurat, yedi yıl içinde olağanüstü yapıtlar ortaya koymayı başardı. Kurumsal ve plastik araştırmalara büyük ilgi duyan Seuret, 1876‘dan başlayarak Chevreul‘un bulduğu renklerin eş zamanlı karşıtlığı yasalarını ve Delacroix kuramlarını inceledi.

 

Seurat, İzlenimciliğin kurallarına tepki duyanlardandı. Seurat gibi ard İzlenimciliğin temsilcileri olan sanatçılar da sanat yaşamlarına İzlenimcilikle başlamışlardır. Ancak bu akımın kimi sınırlamalarını aşmak ve resimlerine kişiselliklerini katmak istiyorlardı.

Seurat, öğrencilik yıllarının başlangıcında resime ilgi duymuş ve ilk derslerini; Justin Lequien adında Roma Ödülü’nde ikincilik kazanmış bir heykeltraşın yönetimindeki Belediye Resim Okulu’na devam ederek almıştır. Bu öğrenciliği sırasında uzun süreli bir arkadaşlık geliştireceği ressam Aman- Jean ile tanışmış ve kısa bir süre sonra Paris’te ortak bir atölye açmışlardır. Aman- Jean ile birlikte 1887- 1888 yılında Paris Güzel Sanatlar Yüksekokulu’na (École Nationale Supérieure Des Beaux-Arts de Paris) kayıt olarakHenri Lehmann’ın derslerine katılmışlardır. Seurat, akademik resim geleneğine bağlı kalmış, müzelerde eski ustaların eserleri üzerinde çalışmalar yapmıştır. Bu çalışmalar, onun olgunluk dönemine ait eserleri üzerinde etkili olacaktır.

1879’da izlenimcilerin dördüncü sergisinden çok etkilendi. Bağımsız olarak çalıştı. İyi bir desenci olduğunu ortaya koyan yapıtlar verdi.

1891 Bağımsızlar salonunun açılışından sonra Seurat, iltihaplı anjinden yaşamını yitirdi. Anlaşmazlıklar sonucu uzaklaştığı yeni izlenimciler grubu sanatçının ölümünden büyük üzüntü duydu.

Georges Seurat, zıt renkleri yan yana noktalar halinde koyarak Noktacılık tekniğini geliştirdi. Paul Signac (1863 – 1935) ile birlikte Pointilism akımınında gelişimini sağladı. Resimlerini küçük noktalar kullanarak mozaik gibi boyadı. Renklerin beynimizde kaynaşacaklarını savunuyordu. Bu tarza sonradan noktacılık dendi. Tüm hatlar kaldırılmış ve düzeni korumak için resim basitleştirilmişti

Noktalama tekniğinin öncüsü Seurat noktaların beynimizde birleşip bütünlük oluşturacağını savunuyordu. Buna rağmen hacimsellik hissi alınamamaktadır

Kronoloji

1859, 2 Aralık Paris’te doğdu.
1876 Chevreul‘un bulduğu renklerin eş zamanlı karşıtlığı yasalarını inceledi.
1879 izlenimcilerin 4. sergisini gördü ve yeni sanat gelişmelerine olan ilgisi arttı.
1881 Işık ve gölge ile biçimlenen figür, nesne ve manzaraların oluşturduğu karakalem çalışmalara yöneldi.
1883 Paris Salonu’na ressam Aman- Jean’ın Portresini gönderdi.
1884 yılında, 1833- 1884 yıllarında tamamladığı Asnières’de Yıkananlar Paris Salonu’na kabul edilmedi.
1884 yılında Redon, Signac, Henri- Edmond Cross ile ilk Bağımsızlar Salonu’nda sergi açtı.
1885 yılında Grandcamp’a giderek çeşitli deniz manzaraları üretti.
1886 yılında Honfleur’da çalıştı. Çoğu figürsüz olan bu manzaralarda, noktalama tekniği kullanarak ışık ve atmosfer etkilerini olağanüstü bir duyarlılıkla yansıtmıştır
1887 Paris Güzel Sanatlar Yüksekokulu’na (École Nationale Supérieure Des Beaux-Arts de Paris) girdi.
1887 – 1888 yıllarında Poz Veren Kadınlar’ı bitirdi.
1888 yazında Port-en Bessin’e giderek deniz manzaraları üretti.
1888 Le Chahut’u yaptı.
1890 – 1891 kışını ölümüne kadar tamamlayamadığı son resmi Sirk üzerinde geçirdi.
1891, 29 Mart günü difteri hastalığından öldü.
İzlenimcilerin en önemli isimlerinden birisi Fransız Seurat. İzlenimci resmin en tanınır örneklerini verdi. Bence buna rağmen Monet Ve Renoir’ın arkasında kaldı. En az onlar kadar hatırlanmayı geniş kitlelerce hak eden bir ressam.
Camille Pissaro
Jacob-Abraham-Camille Pissarro
İzlenimci Fransız ressam. İzlenimcilik ve Art İzlenimcilik akımlarına yaptığı katkıların dışında meslektaşlarına özellikle de Paul Cezanne ve Paul Gauguin’e verdiği destekle tanınır. Akımın diğer önemli isimleri olan Claude Monet ve Alfred Sisley gibi isimlerin aksine su ve ışığın sudaki yansımalarının etkisi yerine kuru yerleri resmeden ressam renkten çok yapı ve biçim üzerinde durdu. Köy ve kırsal yaşam ise tablolarındaki ana temalardı.İzlenimcileri bir araya getiren kişidir Pissaro. Tüm izlenimci sergilerde bulunan tek sanatçıdır. Paul Cezanne’in aklını çelen de Pissaro’dur. Cezanne o zamana kadar oldukça karanlık resimler yapmaktaydı. Pissaro’nun etkisiyle İzlenimci akıma katılmıştır. Pissaro’nun yahudi bir İtalyan olduğunu da belirtelim.
Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s